Horácké novinyVychází každý týden ve středu a v pátek. Objednávka předplatného
Tomáš Reindl je muzikant zcela dokonalý.
(foto: JanUher)

Krypta baziliky přetékala hudbou

22.06.2010

Třebíč - Tak, jako dokáže správně vybraný rám umocnit krásu obrazu, dokáže prostředí umocnit požitek z hudby. Středeční koncert cyklu Concentus Moraviae v nádherných prostorách krypty pod bazilikou sv. Prokopa v Třebíči se tak stal pastvou pro uši i oči.

Díky čtyřčlennému pěveckému souboru Affetto jsme se v díle Guillauma de Mahauta vrátili do 14. století. Mahautova velkolepá a na svou dobu přelomová polyfonní mše v provedení špičkových pěvců Jana Mikuška (kontratenor), Vladimíra Richtera (tenor), Marka Olbrzymka (tenor) a Aleše Procházky (bas) v doprovodu dvou experimentálních hudebníků uskupení Tellemarkk Pavla Hrubého (basklarinet) a Tomáše Reindla (bicí a etnické nástroje) byla pro zaplněnou kryptu hlubokým zážitkem.

Celý koncert působil jako zjevení s jasně stanoveným začátkem a koncem, které zahájil Tomáš Reindl hrou na didgeridoo. A Pavel Hrubý na basklarinet. Eukalyptová větev vyžraná termity však již dávno nepatří jen australským aboridžincům. Její hluboký bublavý bas doprovázený kontratenorem ve výklenku ukrytého Jana Kikuška působil až přízračně. Do této tajuplné předehry vstoupilo Affetto a mše začala. Její jednotlivé části doprovázeli a prokládali svými improvizacemi na bubny, bubínky, chrastidla, didgeridoo a basklarinet Tomáš Reindl s Pavlem Hrubým.

Jak koncert začal, tak i skončil. Prastarý hlas didgeridoo byl klidnou tečkou nebo spíše dlouhou pomlčkou za básní středečního večera v kryptě. Žádný přídavek se nekonal, i když diváci dělali, co mohli. Prostě se nehodil.

Krásný večer se pomalu nořil do šera a někteří si ho ještě vylepšili procházkou mezi voňavými záhony bylinkové zahrádky.


Autor: Jan Uher
« zpět | Sdílet: FacebookJagg.czLinkuj.czGoogleTwitter tisk